Vad är Fotoklubben Stockholmsbild?

Foto: Janne Fredriksson – Makrofoto i Bergianska trädgården 2021

STOCKHOLMSBILD – Den lilla personliga fotoklubben

Stockholmsbild är en klubb för fotointresserade som vill utvecklas tillsammans. Vår målsättning är att förbättra vårt fotograferande tekniskt och innehållsmässigt genom att lära av varandra på ett personligt sätt. Utgångspunkten är att alla kan bidra med något oavsett nivå. Vi hoppas inspirera medlemmarna till att våga utmana sig själva och prova nya sätt som fotografering kan beröra betraktaren på. Vi fotograferar blandade typer av motiv, såsom djur och natur, gatufoto, stilleben och porträtt.

Vi har klubbmöten en kväll per månad i Folkuniversitetets lokaler på Kungstensgatan 45. En viktig del av mötena är analys av bilder från den interna månadstävlingen, som varje gång har ett nytt tema, och bilder från klubbens aktiviteter eller andra bilder som någon vill visa. Någon gång per år bjuder vi in andra fotografer att föreläsa eller bedöma våra bilder. Mellan mötena ordnas aktiviteter av medlemmarna själva, det kan exempelvis vara att vi ses och fotograferar någonting tillsammans eller går på en utställning ihop, alternativt ägnar oss åt någon aktivitet på distans såsom en fotostafett eller digitalt möte om bilder. Ibland deltar klubben gemensamt i externa fototävlingar. På hemsidan visar vi bilder från tävlingar och utflykter i förhoppningen att fler blir nyfikna på att börja fotografera.

Foto: Per Järtby – prisutdelning

Intresserad av att bli medlem, eller prova på deltagande vid ett möte? Välkommen att kontakta oss!